وکیل شرق تهران در بررسی اختیار در بخشش مهریه

بررسی و آموزش مفاهیم مهم و پربرخورد حقوقی کشور

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 322
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :
نویسنده : وکیل 23
سه شنبه 17 دی 1398

نحوه و قوانین بخشش مهریه به بیان وکیل پایه یک

به بیان وکیل پایه یک بذل مهریه به چند نوع مختلف تقسیم بندی شده است که عبارتند از: هبه غیر معوض، هبه معوض و ابراء. در مواردی که میزان و نوع مهریه بر اساس سکه طلا تعیین شده باشد، قوانین و مقررات تعیین شده در خصوص ابراء شامل این نوع از مهریه خواهد شد.

به بیان وکیل پایه یک و با استناد به ماده 289 قانون مدنی در صورتی که زنی با نوع مهریه ابراء اقدام به بخشش مهریه خود نماید به این معنا می باشد که وی از حق خود صرف نظر کرده است و از حق خود به طور مطلع گذشته است و انتظار پرداخت مالی از شوهر خود ندارد. باتوجه به این بیانات زن همسر می تواند ذمه شوهر را نسبت به مهریه ساقط نماید.

به بیان وکیل پایه یک بخشش مهریه به صورت هبه نیز در قانون وجود دارد. در بخشش مهریه در قالب عقد هبه غیر معوض به مانند ابراء، زن بدون هیچ توقع و عوضی مهریه خود را به شوهر خویش می بخشد. اما بخشش مهریه به صورت هبه ناظر به مواردی اطلاق می شود که مهریه زوجه به صورت عین معین مشخص شده است مانند مالکیت بر سه دانگ از یک ملک و یا زمین.

 

تعریف هبه معوض از دیدگاه وکیل پایه یک دادگستری

در تعریف هبه معوض از دیدگاه وکیل پایه یک دادگستری بیان شده است که در این نوع از بخشش مهریه عوض و شرطی وجود دارد به صورت مثال زوجه مهریه خود را می بخشد تا مرد وی را طلاق دهد، به اینگونه موارد بخشش مهریه هبه معوض گفته می شود. همچنین در مواردی که مهریه به صورت عین معین در نظر گرفته است، نیازی به انتقال مالکیت به نام زوجه وجود ندارد و یا لازم نیست تا زوجه حتما در آن سه دانگ از ملک سکونت داشته باشد، در این موارد به دلیل نوع مهریه زوجه به راحتی می تواند حق خود را بدون داشتن سند مالکیت نیز دریافت نماید.

از دیدگاه وکیل پایه یک دادگستری زوجه می تواند با نوشتن یم دست خط و یا تنظیم یک برگ سند عادی نیز از تمام یا بخشی از مهریه خود که به انواع مختلف برای وی تعیین شده است، گذشت کند. به توصیه وکیل پایه یک دادگستری بهتر است تا برای بخشش مهریه یک سند در دفاتر اسناد رسمی تعیین شود تا در صورت بروز هر مشکلی بتوان آن برگه سند را به عنوان یک سند محکمه پسند ارائه داد و مشکلی بوجود نیاید.

 

آیا امکان اجبار برای بخشش مهریه به شرط طلاق وجود دارد؟

به بیان وکیل دادگستری اگر چه بخشش مهریه به صورت اجبار کردن زوجه فاقد اثر قانونی می باشد و در صورتی زوجه مدرکی داشته باشد که اثبات کند به اجبار زوج اقدام به بخشش مهریه کرده است، سند بخشش مهریه باطل خواهد شد، اما در واقعیت امر این است که در اینگونه موارد زوجه به دلیل آن که دیگر نمی خواهد با شوهر خویش به ادامه زندگی مشترک بپردازد و شوهر به دلیل آن که نمی خواهد مهریه زوجه را بپردازد زوجه را طلاق نمی دهد، زوجه به اجبار مجبور می شود تا مهریه خویش را ببخشد و حتی در مواردی به زوج مبلغی نیز پرداخت می نماید تا زوج وی را طلاق دهد.

بر همین اساس در طلاق های خلع و مبارات، زن با دادن مال و یا اموالی به مرد از وی طلب می کند تا او را طلاق بدهد، در این موارد توجه داشته باشید که اگر زن در در ایام عده طلاق از بذل خود رجوع نماید، امر طلاق ملغی و کان لم یکن در نظر گرفته می شود.

 وکیل شرق تهران در بررسی اختیار در بخشش مهریه

آیا در بخشش مهریه به اذن والد زن نیاز است

به گفته وکیل دادگستری و با استناد به ماده 1082 قانون مدنی پس از جاری شدن خطبه عقد ، آن زن دیگر مجرد نمی باشد و بر همین اساس تمامی اختیارات در رابطه با مهریه نیز به نظر و عقیده خود زن بستگی دارد و برای انجام هیچ فعلی در این رابطه نیازی به اذن والد وی نمی باشد.

اما برخی از دفاتر اسناد رسمی برای اطمینان از اینکه بخشش مهریه توسط زوجه به دلیل احساسات و یا هر دلیل سطحی دیگری نیست و اطمینان از اینکه مشکلی در آینده روی ندهد، شرطی منوط به حضور پدر در هنگام تنظیم سند بخشش مهریه در نظر گرفته اند.

 



:: موضوعات مرتبط: دعاوی حقوقی , دعاوی خانواده , ,
:: برچسب‌ها: وکیل شرق تهران,وکیل پایه یک حقوقی,وکیل پایه یک دادگستری,وکیل دادگستری تهران,وکیل کیفری تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
گروه وكلاي آسايش گستران با در اختيار داشتن كادري گسترده از وكلاي پايه يك و قضات بازنشسته و اساتيد دانشگاهي در سراسر ايران و كشورهاي زيادي ميتوانند تامين كننده آسايش حقوقي شما هموطنان ارجمند باشند . هسته مركزي حقوقي موسسه آسايش گستران در سه كميسيون حقوقي ، كيفري و خانواده انجام وظيفه مينمايند ، به نحوي كه پرونده هاي ارجاعي ، در كميسيون مريوطه مطرح و پس از تعيين استراتژي ، توسط وكلاي مربوطه پيگيري ميشود و در تمام مراحل قضايي پرونده توسط مسئولين كميسيون بر حسن جريان امور نظارت ميشود .
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مرکز معتبر مشاوره حقوقی و آدرس noloasayesh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.